Call to action: over vrijheid, macht en onmacht
Wanneer:
12 juli 2019 hele dag
2019-07-12T00:00:00+02:00
2019-07-13T00:00:00+02:00
Waar:
Kunsthal Helmond
Frans Joseph van Thielpark 7
5707 BX Helmond
Nederland
Call to action: over vrijheid, macht en onmacht @ Kunsthal Helmond | Helmond | Noord-Brabant | Nederland

Deze zomer presenteert Museum Helmond de tentoonstelling Call to action: over vrijheid, macht en onmacht. Te zien van 29 juni tot en met 8 september in Kunsthal Helmond (F.J. van Thielpark 7 in Helmond). Aan bod komen verschillende visies op thema’s als vrijheid, macht en onze relatie tot het koloniale verleden.

De expositie pretendeert geen volledigheid, maar toont een aantal beeldbepalende, serieuze en soms humorvolle kunstwerken uit de periode 1980 tot heden. De titel Call to action slaat op de (internet)marketingstrategie om mensen te verleiden tot directe actie (veelal een productaankoop), maar verwijst ook naar de bereidheid tot activisme, kritische reflectie en protest.

Street art
In de tentoonstellingszaal zien we werk van graffitischrijvers die rond 1980 hun vrije expressie uitten op straatmuren en metrotreinstellen. Met hun street art (tags en pieces) veroverden deze jongeren uit The Bronx, Lower East Side, Brooklyn en Queens (NYC) een eigen cultureel-maatschappelijke positie. Middels sampling van beeld en tekst brachten ze de rauwe en dynamische stijl van de straat de officiële beeldende kunst binnen, door de graffiti ook op schildersdoeken vast te leggen.
Te midden van al die graffitiwerken trakteert de 22-jarige Belgische kunstenaar Jonas Van der Haegen ons op een actuele totaalervaring in de video-installatie ‘Fuck My Life’ (2018). In een knuffelbare omgeving bombardeert Van der Haegen ons met confronterende beelden uit een door oppervlakkigheid en exposure gedomineerde internetwereld. De installatie is een bijtend, humoristisch commentaar op de hedendaagse ongelimiteerde internetconsumptie en calls to action.

Macht en onmacht

Na deze uitingen van (gefingeerde of echte) ‘vrijheid’ komen we in de tentoonstelling terecht in het domein van ‘macht en onmacht’. Precies vijftig jaar geleden zette de eerste mens voet op de maan. De installatie ‘The Afronauts’ (2012) van Cristina de Middel (B/ES) laat zien hoe het Afrikaanse land Zambia zich vanaf 1964 mengde in de strijd om de verovering van de ruimte. Zambia werkte hard om de Sovjet-Unie en de VS af te troeven om als eerste een mens op de maan te zetten. ‘The Afronauts’ staat symbool voor de nieuwe onafhankelijkheid van Afrikaanse landen en hun eigen verovering van andere gebieden.
Iets verderop in de zaal zien we een absurdistisch vertoon van koloniale macht van voorbije eeuwen. Met humor ondergraaft de hedendaagse Brits-Nigeriaanse kunstenaar Yinka Shonibare CBE die voormalige overheersing van de Britten op het wereldtoneel. In Shonibares werk ‘Cannonball heaven’ (2011) wordt dit machtsvertoon geneutraliseerd en ontmaskerd als pure territoriale gebiedsuitbreiding. De installatie toont twee officieren die met een kanon stoffen kanonskogels naar één hoek van de zaal schieten. Beiden zijn gekleed in de ‘Dutch wax’-stoffen van het Helmondse textielbedrijf Vlisco. Met de export van de Nederlandse stoffen naar West-Afrika werden de stoffen en dessins daar juist een symbool voor Afrikaanse identiteit. Opmerkelijk detail: de gebruikte batiktechniek heeft weer een Indonesische oorsprong.

Muurschildering

De Nederlandse kunstenaar en muralist Gijs Frieling gaat in een 25 (!) meter lange muurschildering een dialoog aan met zowel Shonibares installatie ‘Cannonball heaven’ als Vlisco-dessins. Frieling verweeft die onderwerpen met zijn persoonlijke familiegeschiedenis die nauw verbonden is met de koloniale geschiedenis van Indonesië.
Frieling brengt zijn wandschildering aan  van 4 tot en met 7 juli. Bezoekers aan de tentoonstelling zijn van harte welkom de totstandkoming ervan te volgen.

In deze omgeving plaatst de Israëlische kunstenares Yael Bartana in haar installatie ‘Disembodying the national army tune’ (2001) het eerbetoon aan één natie in een wonderlijk daglicht. Haar geluidsinstallatie is een fictieve militaire ceremonie waarbij een symbolische ‘vlag’ wordt gehesen en gestreken. De installatie is een relativering van het oude territoriale denken en een ironische parodie op de verering van helden.

Vervaarlijke drones

De tentoonstelling eindigt met vervaarlijke drones in een sciencefiction entourage van de Nederlandse kunstenaar Paul Segers. De drones hebben als onbemande wapens de plaats van de 18de-eeuwse kanonnen ingenomen, die we bij Shonibare tegenkwamen. Daarbij zijn de drones net zo anoniem en ongrijpbaar als het internetbombardement waaronder de hoofdpersoon in de video-installatie ‘Fuck My Life’ dreigt te bezwijken.

Call to action toont werk van beroemdheden en nieuwe talenten waaronder Rammellzee (VS), Dondi White (VS), Blade (VS), Jonas Van der Haegen (B), Dave de Leeuw (NL), Ulla-Stina Wikander (S), Risk Hazekamp (NL),  Rob Hornstra (NL), Justine Kurland (VS), Laurent Fiévet (F), Cristina de Middel (E), Yinka Shonibare (GB), Yael Bartana (IL/NL), Gijs Frieling (NL) en Paul Segers (NL).
Dagelijkse vertoning van de cultfilm over de vroege periode van Graffiti en hiphop in New York: WILD STYLE uit 1982 van Charlie Ahearn.

Bereikbaarheid en tarieven Museum Helmond

Kunsthal Helmond maakt deel uit van Museum Helmond, samen met Kasteel Helmond. De beide locaties liggen in het centrum van Helmond en zijn gemakkelijk bereikbaar met de auto en het openbaar vervoer. Met de trein stap je uit op station Helmond, het is circa 10 -15 minuten lopen naar Kunsthal Helmond. Parkeren kan parkeergarage Boscotondo die zich onder de Kunsthal bevindt. Ga naar www.museumhelmond.nl voor actuele informatie over openingstijden, prijzen en het activiteiten- en tentoonstellingsprogramma.

72,646 totaal aantal vertoningen, 1,308 aantal vertoningen vandaag

Oeps! We konden je formulier niet vinden.

Dit is niet ok